1. Kolla webshopen innan du handlar!


Det finns flera saker du kan kontrollera innan du handlar i en webshop:

•Kontaktinformation. Prova ev att ringa eller maila butiken för att se om det finns riktiga människor bakom.

•CVR-nr. Alla företag ska ha ett CVR-nr. Du kan kolla företaget på Virk

•Kontrollera om företaget har angett en fysisk adress.

•Se ev vad Google har av kommentarer på webbshoppens namn.



2. Kontrollera villkoren innan du handlar!


Var uppmärksam på handelsvillkoren innan du handlar:

•Leveransvillkor, även för varor som inte finns i lager.

•Returregler vid hävning av köp.

•Retur av varor med fel eller defekter.



3. Personuppgiftspolicy!


När du handlar online måste du lämna en del personlig information för att kunna ta emot dina varor. Webbplatsen är skyldig att informera om vilka uppgifter som är registrerade och vad de används till.

• Kontrollera om webshopen har en beskriven personuppgiftspolicy.

•Är du automatiskt registrerad för andra saker, t.ex. nyhetsbrev bryter webbshopen mot reglerna.



4. Kontrollera produktbeskrivningen!


Om du inte känner till den aktuella produkten i förväg, se till att du beställer rätt produkt.

•Läs produktbeskrivningen noggrant.

•Om varan är komplett, eller en del av en annan vara/reservdel, var extra noga med att kontrollera att det är rätt artikel.

•Om produktbeskrivningen är bristfällig är det troligen även webshopen.



5. Kontrollera priset innan du betalar!


När du har lagt varan/varorna i varukorgen på webshoppen, kontrollera om allt ingår:

•Leveranskostnader.

•Frakt.

•Kortavgifter för betalning.

•När du handlar i utländska webbutiker ska du vara medveten om att du i vissa fall måste betala moms och tullavgifter. Du kan se reglerna hos SKAT. (se länk på sidan "Länkar")



6. Säker betalning!


De flesta danska webbutiker skyddar din betalningsinformation med så kallad SSL-kryptering. Ange endast din betalningsinformation med en säker anslutning:

• Kontrollera att det finns ett "hänglås" i det övre vänstra hörnet av din webbläsare (fältet med www-adressen)

•Om du är tveksam, kontakta webshopen.



7. Betala med kort!


Det finns flera fördelar med att betala med kort när du handlar online. Om webshopen är skyldig dig pengar kan du i princip få tillbaka pengarna via din bank, i följande fall:

•Om varan inte har levererats.

•Om du utövar din ångerrätt genom att vägra ta emot varan.

•Om pengar har dragits från ditt konto enbart genom att använda kortnumret, utan ditt tillstånd.

•Utfärdaren av ditt kort (oftast din bank) ska ge dig pengarna tillbaka senast 2 dagar efter att de har tagit emot din invändning.

•Klaga först till webbshoppen skriftligen, och kom ihåg att spara en kopia av brevet eller mejlet.

•Betalar du med Dankort, VISA-Dankort eller Mastercard brukar webshopen ha avtal med PBS. I avtalet ingår att webshopen endast får dra av beloppet från ditt konto när varan har skickats, såvida inte ditt köp är en del av ett prenumerationsavtal.



8. Spara orderbekräftelse och kvitto!


De flesta webbutiker skickar orderbekräftelse och kvitto via e-post.

•Kontrollera att orderbekräftelsen och kvittot stämmer överens med din beställning.

•Kontrollera ditt bankkonto att rätt belopp har dragits.

•Spara orderbekräftelse och kvitto för ev senare klagomål.



9. Vid utebliven leverans!


Om din vara inte kommer fram som överenskommet måste du kontakta webshoppen, gärna via mail så att du har underlag för förfrågan.

•Ge webshopen en rimlig deadline för att leverera varan.

•Meddela webshopen att om de inte håller tidsfristen anser du att köpet är hävt.

•Om köpeskillingen har dragits från ditt konto, be dem att återbetala beloppet.

•Om du har betalat med kort, och beloppet har dragits från ditt konto, måste din bank återbetala beloppet till dig om inte webbshoppen gör det själv. När du kontaktar banken, kom ihåg att skicka dokumentation i form av skriftlig korrespondens.



10. Fel och defekter på produkten!


Kontakta webshopen så snart som möjligt efter mottagande av varan om det finns fel eller brister.

•Webbshopen ska stå för alla kostnader, t.ex. frakt och returporto om varan är felaktig eller defekt.

•Om webbshopen inte uppfyller villkoren kan du klaga till Konsumentnämnden. (se länk på sidan "Länkar")




Obs: Det är även tillåtet att berömma webshopen om de har tillhandahållit en bra service.

Nyhetsbrev

Anmäl dig till nyhetsbrevet och bli en del av familjen!